Saturday, April 9, 2011

Perpisahan....its coming to an ending of wonderful 3 years journey as SUKSIS trainee.

Hari nie , hari yang terakhir aku pijak padang kawad bersama-sama kawan seperjuangan aku .

SUKSIS - Sukarelawan Siswa/wi
tak pernah terlintas pun dalam hati aku untuk jadi seorang Polis , apa lagi bkecimpung dalam bidang2 yang bkaitan dengan kawad nie . last aku kawad time skolah menengah time form1 dulu , tpi tuh pun lpas 1 hari kawad , aku ponteng trus ! sanggup ikut acara track daripada bkawad . HAHAHA ! ;P

tapi , ntah knapa aku masuk bidang kawad bila masuk U nie , apa lagi yang bkaitan dengan kePolisan . tuh pun sbnarnya bpunca dari kawan2 aku , yang sorang brabis minat nak ikut Suksis , dan sorang nie pula nak ikut Palapes . Aku takut dengan latihan Palapes (askar), jdi aku rasa lebih baik aku ikut Suksis jak lah , sbb aku lebih tertarik bila tgk iklan flyers yang ada gambar org pegang pistol dan m16 ! sematttt ! hehehe
tapii... last2 kawan aku dua orang tuh tak ikut pun badan beruniform , dan aku stuck sorang2 dengan komitmen aku . sbnarnya aku boleh jak kalo nak tarik diri , but once I've commited myself , i'll do it all the way . huhu

PLUS ! i wanted to test my own ability in new world . Dunia yang lebih berdisiplin ! hoho...

then... aku tercebur lah dalam bidang Polis nie . aku blajar untuk lebih disiplin . pakaian pun skema , rambut sanggul . dan kalo bjalan pun kena kunci pinggan smua . huhu....

to me , the training was really challenging for me ! walaupun tak lah sehebat recruit kat Pulapol . tpi dugaan dia datang bila kita kna sesuaikan masa dengan Suksis dan pelajaran. Kesihatan kita dan kebolehan kita untuk menguatkan fizikal dan mental skali ! lagipun , lepas latihan , masa study akan hilang kalo kita tak cukup fit . dan kadang2 , tak sihat smua , still akan menganggu prestasi kita dlam bidang yang memerlukan kekuatan mental .

Aku memang hampir nak tarik diri . sebab aku rasa dunia aku bukan di dalam bidang seperti itu . yang membuatkan aku teruskan juga perjuangan aku dalam SUKSIS nie , semuanya kerana........................................KAWAN2KU !

Kami tinggal 1 hostel untuk prmpuan , dan 1 hostel untuk lelaki . Kami RAPAT . aku akui.......sangat rapat !!! (dan apa2 pkataan yang sewaktu dengannya). Kami boleh bkawan antara satu sama lain tanpa malu untuk crita hal peribadi , atau apa2 jak lah !

Susah senang kami pun bersama . Biasalah time latihan , 1 buat salah , SEMUA kena . jadi kenangan tuh mmg byk bersama...............

Aku sangat2 sayang kawan2 aku yang Suksis , apa yang merapatkan kami nie pun mgkin bagi prmpuan , kami tinggal 1 blok . dan antara kami lelaki dan prmpuan , tiada jurang yang tlalu besar . bila ada susah , ramai jak tangan yang sedia mghulurkan bantuan...........

Dan skarang , pghujung kepada latihan kami di padang kawad UMS . lepas nie , kami smua akn bz dengan persediaan assignment , final exams , latihan industri , dan kmudiannya ..... titik pertemuan dan latihan terakhir untuk kami bersama....... TAULIAH .

Tadi lepas latihan di padang kawad , hati aku sangat sayu . memikirkan tentang bagaimana yang akan terjadi antara kami semua . Susah untuk aku menerima hakikat yang kami semua akan meninggalkan antara satu sama lain . I can't handle goodbyes very well ! please be nice.......... apa lagi kalo melibatkan orang2 yang aku sayang .

YA ! AKU SAYANG KAWAN2 SUKSIS AKU !

Ya Allah ya tuhanku , kau tabahkanlah hati hamba mu ini untuk melalui perpisahan antara aku dengan mereka , sesungguhnya aku sangat2 menyayangi mereka semua . Setiap seorang daripada mereka mempunyai keistimewaan yang sentiasa menjadi memori indah dalam hatiku . Engkau jaga lah mereka , bahagiakan mereka , murahkan rezeki mereka , permudahkan perjalanan hidup mereka , jauhi mereka daripada orang-orang yang penuh hasad dengki , cerahkan masa depan mereka . Sesungguhnya Engkau maha memahami , menyayangi , maha berkuasa , masa Esa , dan maha Berkuasa.... Amin..

Kepada kawan2 Suksis aku (tak kiralah kmurang akan baca atau nda post aku nie):

"Aku mahu katakan bahawa , aku sangat2 sayang kmurang , walaupun aku mungkin kasar , blagak kasar dan nampak macam aku nda peduli kmurang , tpi jauh disudut hati aku , aku sayang kmurang sangat2 ! Aku dapat rasakan kmurang nie mcam adik bradik aku dah.... kluarga aku yang sebaya dengan aku . Belum pernah aku rasa erti khidupan dalam hostel dimana kita akan sentiasa diperhati , hidup bjiran... ni bukan setahun , tetapi 3TAHUN ! sudah cukup untuk aku merasakan keperitan untuk aku meninggalkan kmurang nanti...

Segala kenangan kita bersama , tidak kiralah baik atau tak , aku tetap akan kenangi dan anggap tuh semua adalah kenangan manis untuk aku . Di saat aku jatuh , putus cinta , kecewa , dalam kesusahan , kmurang lah yang aku ada untuk meluahkan perasaan , untuk temankan aku agar aku nda kesorangan , membantu aku untuk menyelesaikan masalah . Sayang aku terhadap setiap insan yang brada dalam platun Suksis aku , tidak dpat untuk ku ungkapkan dengan kata-kata . Selepas nie , kita akan menjalani hidup masing2 . Tanpa kita sedari , kita telah melangkah ke alam dewasa , di mana tanggungjawab yang kita pikul adalah berat . sangat berat....

Berhati-hati di dunia luar ya kawan2ku... Sayang kmu semua......................sangat2 sayang kmu semua..................... "


No comments:

Post a Comment